In 3-stappen naar criteria

Jan Bubberman
Jan Bubberman

Criteria (enkelvoud: criterium) zijn maatstaven. Iemand meet ermee voor zichzelf af:

  • of hij/zij over iets tevreden is of niet
  • of een doel bereikt is of niet
  • of iets voldoet of niet enz. enz.

Criteria(model) voor ondernemingsraden

Wat zijn criteria’s?

Mensen hebben buitengewoon veel criteria; veel mensen zijn zich daarvan overigens nauwelijks bewust.

Een paar voorbeelden:

  • sommige mensen hebben zeer nauw omschreven criteria waaraan een kledingstuk moet voldoen willen ze het aanschaffen: het materiaal, de kleur, de snit, hoe staat het enz. enz.
  • anderen hebben daarentegen er maar een paar, die nog niet zo nauw omschreven zijn: waaraan een broek moet voldoen? Ja … daar vraag je me wat …. in ieder geval lekker zitten … en veel lijken op de vorige…
  • in trainingen merk ik vaak dat deelnemers uitgesproken criteria hebben over wat ze “goed eten” vinden. Vaak hebben ze veel vagere criteria waaraan een goede training moet voldoen willen ze tevreden zijn.

Uiteraard zijn er voor mensen belangrijke en minder belangrijke criteria. Als je vraagt naar de criteria voor een geslaagde vakantie dan noemen veel mensen als belangrijkste criteria “ontspanning, rust en zon”. Mogelijk zijn minder belangrijke criteria het tijdstip van naar bed gaan, regelmaat van eten, enz.enz.

De topcriteria van mensen noemen we vaak “waarden”. Daar waar topcriteria een rol spelen worden mensen maximaal gemotiveerd om ze tevreden te krijgen.

De criterium – inhoud

De criterium-inhoud is de persoonlijke invulling die iemand geeft aan een bepaald criterium. Er bestaan geen vaststaande inhouden voor. Wat voor mij ‘geluk’ is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Een criterium valt te vergelijken met een doosje met een etiket erop. In het doosje zit de inhoud, namelijk datgene wat het criterium voor die persoon betekent in de werkelijkheid.

Het nu van je bezig houden met ‘criteria’

Kenmerkend voor goede communicators is dat ze zeer scherp in staat zijn “tussen de regels door ..” de criteria van mensen te horen en daarbij aan te sluiten. Een goed onderhandelaar bijvoorbeeld kan pas tot resultaat komen als hij/zij een neus heeft voor het herkennen van belangrijke behoeften en belangen bij de gesprekspartner.

In een training kun je heel goed aansluiten bij voor mensen belangrijke criteria. Dit kan het je opleveren:

Een beter rapport (is zoiets als goed contact op bijna onbewust niveau). Een rapport hebben is een basisvoorwaarde voor een training waar je mensen voor hun nuttige dingen wil leren.
Sneller komen tot de kern waar het iemand om gaat. Vaak is een raak trefwoord (namelijk precies het criterium) voldoende om de ander heftig te laten knikken en zeggen: ‘daar gaat het me nou precies om .. jij snapt het tenminste’!
Effectieve onderhandelingen voeren. Je praat dan namelijk niet meer op oplossingsniveau, maar op een dieper niveau, dat biedt meer mogelijkheden om nieuwe oplossingen te bedenken.

Belangrijk in trainingen voor ondernemingsraden

  • je verder te bekwamen in het herkennen van criteria
  • in herkennen van de inhoud van het criterium
  • constructief gebruik te maken in de training van dit vermogen

Interessante trainingen of andere informatie:

Posted in

Jan Bubberman | OR-trainer

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.