De ondernemingsraad als Navigator

Als ondernemingsraad wil je graag invloed op de veranderingen die de bestuurder voor ogen heeft. En het liefst zo vroeg mogelijk betrokken worden.

Maar hoe doe je dat eigenlijk?

In de praktijk zien we vaak dat de ondernemingsraad zijn rol vaak oppakt als ‘vragende partij’. De leden willen het naadje van de kous weten om uiteindelijk tot een goed advies te kunnen komen.

Het is echter de vraag of deze aanpak effectief is. In plaats van het stellen van ‘vragen’ kun je er ook voor kiezen om er snel iets van te vinden.

Vragen stellen vergroot immers je afhankelijkheid. Door met je eigen mening te komen krijg je als ondernemingsraad juist de informatie die je, misschien, nog niet kent. En … bijstellen kan altijd nog.

Komt deze manier van werken je vreemd voor?

De Navigator werkmethode is een beproefde aanpak met als doel de ondernemingsraad effectiever te positioneren in beleidsvormende processen.

De methode is met steun van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ontwikkeld om het functioneren van de Medezeggenschap te verbeteren.

Met de Navigator werkmethode zit de ondernemingsraad letterlijk naast de bestuurder. Met behulp van door de OR-leden opgestelde criteria houdt de ondernemingsraad voortdurend in de gaten of de ‘rally’ goed verloopt.

Zo kun je ook als je niet zelf aan de knoppen zit meesturen.

In 2013 werd ik Licentiehouder om als Navigator-trainer te mogen werken.

En met succes: want ondernemingsraden geven aan dat ze er productiever en pro-actiever door zijn gaan werken. En dat het werk van de ondernemingsraad er een stuk leuker door is geworden.

Wil je meer weten? Download het leaflet of neem contact met mij op.

>